a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us

De magische wereld van het kinderbrein Mark Mieras

De magische wereld van het kinderbrein

Samenvatting van geslaagde lezing over de magische wereld van het kinderbrein

Verslag van Mark Mieras lezing ‘Kinderen scheppen hun eigen brein’

21 september 2023. Eindelijk is het zover, de avond van de lezing van Mark Mieras in het Barontheater in Opende. Mark laat ons zien dat het kinderbrein zich razendsnel ontwikkelt en bij elke ervaring nieuwe verbindingen maakt.

Al deze verbindingen vormen het fundament voor de rest van je ontwikkeling. Het verschil wordt vroeg gemaakt, een gemiste kans in de jonge jaren van een kind geeft een minder stevig fundament.

De eerste 4 jaren zijn cruciaal en daarmee is de rol van de pedagogisch professional ontzettend belangrijk. De didactische rol die een leerkracht later vervult, bouwt voort op het fundament wat eerder al gelegd is. Een rijke speelomgeving met geborgenheid en vertrouwen vormt de basis voor de kansen die kinderen later krijgen, of mislopen.

De regie bij het kind laten

Kinderen worden geboren met een goed gevulde gereedschap kist, maar ze moeten zelf het brein gaan bouwen. Ze ontwikkelen een antenne die afstemt op de volwassene en vanuit die interactie vormen ze samen 1 systeem. De aanwezigheid van de moedergeur werkt als een versterker op de ontwikkeling van het brein, dat brengt het gevoel van veiligheid en geborgenheid. Volwassenen en kinderen doen het samen, maar het initiatief ligt bij het kind, zij hebben de regie!

Plezier = Ontwikkeling

Plezier is een serieuze factor, plezier is een geavanceerd leersysteem!
Kinderen genieten van herhaling, hetzelfde liedje samen zingen, hetzelfde boekje samen lezen of hetzelfde ritueel voor naar bed gaan. Die herhaling hebben kinderen nodig om ondertussen in het brein het netwerk te bouwen en pas als dat stukje af is, kunnen ze door naar een nieuwe ervaring.

Speelcultuur is universeel, we spelen spelletjes met onze kinderen die wij vroeger ook speelden met onze eigen ouders. Kiekeboe, ollekebolleke, knikkeren, tikkertje, enz.

Spelen, zingen, tekenen, bewegen, muziek, verhalen; ze zijn stuk voor stuk functioneel voor het ontwikkelen van vaardigheden en het leggen van een breed en stevig fundament.

Plezier heeft een belangrijke functie, het vormt de motivatie voor kinderen om door te gaan!

Hele dag in het bos

Mark toont ons een kinderdagverblijf in Denemarken, waar de kinderen de hele dag buiten verblijven in het bos. Een rijke speelomgeving waar van alles valt te ontdekken en beleven! Fysiek spel staat hier centraal.

Kinderen klimmen, klauteren, spelen met alles wat ze tegenkomen, proberen dingen uit en stellen vragen. Leren door te ontdekken en ervaren!

Risicovol spelen is in Nederland teveel in de ban gedaan door volwassenen. Kinderen krijgen steeds minder ruimte om te ontdekken en dat is een bepalende factor voor de ontwikkeling van het brein.

Er is een groot verschil in hoever kinderen mogen in de afgelopen generaties. Zo mocht opa tot 5 kilometer van huis en moest voor donker thuis zijn, vader mocht nog zo’n 500 meter van huis en de huidige generatie mag nog maar tot het einde van de straat.

Nieuwsgierigheid

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en stellen vragen, heel veel vragen!

Jonge kinderen stellen thuis de hele dag vragen, gaat het kind naar de kinderopvang dan nemen het aantal vragen flink af en tegen de tijd dat een kind in groep 5 zit, stelt het nog maar een halve vraag per dag.

Nieuwsgierigheid wordt door volwassenen te vaak als stoorzender gezien.
Kinderen leren als ze zelf het initiatief hebben, ze voelen zelf aan wat ze nodig hebben. Het is de kunst om als volwassene deze nieuwsgierigheid van kinderen te stimuleren.

Dat vraagt van volwassenen om te improviseren, om aan te haken bij waar het kind mee bezig is. Een vraag beantwoorden met een open wedervraag, om kinderen aan te zetten tot ontdekken.

Pedagogisch professional

Niet alleen moeten de kinderen plezier hebben in hun spel, maar het is net zo belangrijk dat de gastouder (pedagogisch professional) met net zoveel plezier haar werk uitvoert. Voorbeeld doet volgen, met plezier naar je werk gaan is uitnodigend en een opening voor ontwikkeling.
Mark benadrukt dat de focus moet liggen op wat een kind allemaal al kan. Door de focus te leggen op wat al wel lukt, zal een kind volgens Mark, het einddoel vele malen sneller bereiken dan wanneer er opgenoemd wordt wat er allemaal nog moet gebeuren.
Kinderen scheppen hun eigen brein en wij als pedagogisch professionals hebben het voorrecht om ze hierin te mogen helpen en toe te juichen.

Zelfbeeld en pedagogisch professional

We moeten onze expertise als pedagogisch professional en de rol die wij spelen in de meest belangrijke jaren van de ontwikkeling van kinderen niet onderschatten. Mark Mieras pleit er dan ook voor dat de pedagogiek meer ruimte en erkenning krijgt en een bron van inzicht gaat vormen voor de didactisch professional op school.

Leersystemen dienen het kind en zouden daarmee gestoeld moeten zijn op plezier!

Team inZicht

Opnieuw hebben we samen, in een vol Barontheater, genoten van deze inspirerende avond over de magische wereld van het kinderbrein.
Wat heerlijk om weer met nieuwe energie, motivatie en nieuwsgierigheid aan de slag te gaan!

Meer weten over gastouder worden?

Neem gerust contact met ons op en doe binnenkort ook mee met onze boeiende activiteiten!

     

    Ik wil:

    gastouder wordenzelfstandig gastouder wordeneen afspraak makeninformatie aanvragen