Meld je aan voor de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan!
Je bent gastouder, geen tekstschrijver. Maar ja, dat werkplan moet er toch komen. En het liefst eentje die écht bij jou past en geen standaardpraatje…
Daarom hebben wij iets leuks bedacht:
De Challenge “Maak je eigen pedagogisch werkplan” Kort, krachtig en lekker praktisch. Elke week staat een vraag centraal en schrijf je bij een kopje koffie/thee jouw antwoord op. Zo maak je een plan op papier dat klopt met wie jij bent als gastouder.
“Ik wist niet dat het ook leuk kon zijn” – zei een deelnemer”
Doe mee als je:
✅ een plan wilt dat past bij jouw opvang
✅ geen zin hebt in taaie theorie
✅ graag stap voor stap wordt meegenomen
Je ontvangt een invul-format, waarin je alleen jouw antwoorden op hoeft te schrijven.
Ben je geen digitaal wonder? Dan kun je het ook op papier invullen.
Dus elke week krijg je 1 vraag om te beantwoorden, met handige uitleg erbij, waar die vraag over gaat.
En weet je…. Heb je een black-out, dan is er ook een voorbeeldantwoord, die je bij jou kunt invullen 😊
En bovendien zitten er leuke zelftestjes bij en boeiende artikelen en elke week een filmpje!
“De challenge pedagogisch werkplan: minder gedoe, meer tijd voor wat echt telt: de kinderen!”
Doe jij ook mee? De Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan is er speciaal voor alle gastouders in Nederland!
Je eigen Pedagogisch Werkplan voor de meivakantie 2026 volledig klaar hebben, in je eigen tempo werken op momenten die jou het beste uitkomen en met stap-voor-stap instructies. Pak deze kans en doe je voordeel met ons aanbod, door deel te nemen aan de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan.
Ongeacht bij welk gastouderbureau je bent aangesloten, je bent van harte welkom om mee te doen met de Gastouder Challenge van inZicht.
Kwaliteitsverbeteringen vanuit de overheid
De overheid werkt aan de nieuwe kwaliteitsnormen voor gastouderopvang die ingaan per 1 juli 2026. Een belangrijk onderdeel daarvan is het hebben van een eigen Pedagogisch Werkplan als gastouder, waarin je laat zien hoe je de pedagogische visie van het gastouderbureau toepast in de dagelijkse praktijk.
Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan start over:
Pedagogische basisdoelen gastouderopvang
Als gastouder ben je verantwoordelijk voor het gastkind tijdens de opvangtijd. Je stelt je huis en je hart open voor het kind, je bent bereidt tijd en energie te steken in het welzijn van het kind, je biedt een veilige en liefdevolle omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen.
Gastouderopvang is een vorm van ‘formele kinderopvang’ en valt daarom onder de eisen van de Nederlandse Wet Kinderopvang. In deze wet staan vier pedagogische basisdoelen.
1. Emotionele veiligheid
Een gastouder zorgt voor emotionele veiligheid. De opvang is in een vertrouwde omgeving met spelmaterialen, activiteiten en omgangsvormen die voor een kind bekend, begrijpelijk en acceptabel zijn.
Emotionele veiligheid is de basis van het leven: gehoord, gezien en geaccepteerd worden, jezelf kunnen zijn. Als een kind zich emotioneel veilig voelt, kan het met zelfvertrouwen relaties aangaan.
2. Persoonlijke competentie
Een gastouder stimuleert de persoonlijke competentie van een kind. Zij biedt activiteiten en spelmaterialen aan die aansluiten op de leeftijd, ontwikkeling en belangstelling van een kind. Haar gedrag en haar manier van omgaan passen bij de leeftijd en het karakter van een kind.
Persoonlijke competenties helpen kinderen om problemen op een verstandige manier aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderingen.
3. Sociale competentie
Een gastouder stimuleert de sociale competentie van een kind.
Zij biedt activiteiten en spelmateriaal aan die een kind helpen bij het leren omgaan en samenwerken met andere kinderen en volwassenen. Zij helpt een kind om te oefenen met sociale vaardigheden.
Een kind leert begrijpen hoe de sociale wereld in elkaar steekt en leert hoe ze die kennis kunnen toepassen in het dagelijks leven.
4. Waarden en normen
Een gastouder draagt waarden en normen over. Zij laat die in haar gedrag zien (rolmodel) en legt in gesprekken uit wat de omgangsvormen en gedragsregels tussen mensen zijn. Hierdoor weet en begrijpt een kind wat er in een bepaalde situatie van hem verwacht wordt.
Waarden zijn belangrijke maatstaven of principes die het eigen gedrag sturen en op grond waarvan men het eigen gedrag en dat van anderen beoordeelt.
Normen zijn opvattingen die in een samenleving ten grondslag liggen aan de manier waarop men zich in gegeven situaties wel of juist niet moet gedragen.
Deze vier doelen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.
Ook als gastouder breng je deze doelen in de praktijk.
We doen de challenge samen!
Wij begrijpen dat vrije tijd schaars is voor gastouders en dat het balanceren tussen werk en privé een uitdaging kan zijn. Daarom is de Gastouder Challenge juist zo fijn, je kunt op jouw eigen moment en vanuit je eigen huis een eigen Pedagogisch Werkplan schrijven.
Vanaf januari ontvang je elke week een ‘Vak van de Week’ met uitleg, voorbeelden en instructies om aan je eigen Pedagogisch Werkplan te werken. Zo krijg je stap voor stap inzicht in je eigen handelen tijdens je werk met de kinderen.
Er zijn vier gebieden van pedagogische inzet om aan de basisdoelen te werken.
Ik als gastouder
Alle verschillende vormen van contact en communicatie, die de gastouder gebruikt, in haar omgang met een kind. Bedenk en noteer wat je als professional inzet aan interactie om het doel te behalen.
De groep
Het onderdeel ‘De groep’ gaat over alles wat een kind kan meemaken en leren, dankzij de aanwezigheid van anderen. Bedenk en noteer hoe je de groep gebruikt om het doel te behalen.
Speel- leeromgeving
In de ‘Speel- leeromgeving’ gaat het over alles wat belangrijk is, om een ruimte leefbaar te maken op een prettige en gezonde manier. Met alle middelen die een kind aanzetten tot ontwikkelingsgericht spel. Bedenk en noteer hoe je de ruimte gebruikt hebt om het doel te behalen en wat je inzet aan (spel)materiaal om het doel te behalen.
Activiteiten
Tijdens de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan gaat het onderdeel ‘Activiteiten’ over het aanbieden van een omgeving, waarin een kind veel belangrijke en interessante ervaringen kan opdoen. Bedenk en noteer welke activiteiten je hebt om dit doel te behalen.
Zelf je Pedagogisch Werkplan maken
Maak het jezelf comfortabel, pak een kop koffie of thee en zoek een rustig plekje in huis en doe mee aan de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan. Als je elke week een vak afrondt, heb je in mei jouw eigen Pedagogisch Werkplan helemaal klaar. In alle rust, vanuit je eigen huis en zonder stress.

Ga mee op avontuur!
Kom aan boord en ga met ons mee op avontuur. Meld je aan voor de Gastouder Challenge! Het is een investering in jezelf als professional, eenvoudig en gemakkelijk vanuit je eigen huis te volgen en we doen het samen.
Aanmelden
Kosten
Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan: €25,-
Gratis
Gastouders van GOB inZicht mogen gratis deelnemen! Wel aanmelden.
Je ontvangt na het invullen van het deelname formulier de betalingsgegevens. Zodra de betaling binnen is, is jouw deelname aan de Challenge definitief.
Heb je een vraag aan ons over de Gastouder Challenge?


