Risicovol spelen – Intervisie bijeenkomst
Intervisie bijeenkomst GOB inZicht: Samen in gesprek over risicovol spelen
Verslag Intervisie bijeenkomst
16 juni 2025: ’t Markehuus, Peelo/Assen
“Scarryfunny”
Het is leuk, het is spannend en er is sprake van een risico!
Kinderen zijn graag grensverleggend bezig en willen nieuwe dingen ervaren en beleven.
Risicovol spel is een vorm van spelen waarbij kinderen bewust grenzen opzoeken en risico’s nemen die gepaard gaan met spanning en onvoorspelbaarheid, wat bijdraagt aan hun plezier, ontwikkeling en risico-competentie doordat zij zelf leren inschatten welke risico’s zij willen aangaan.
Voor een gezonde ontwikkeling van kinderen is risicovol spel belangrijk
Functie van risicovol spel:
- Fysieke ontwikkeling: Het bevordert motorische vaardigheden, balans en kracht.
- Cognitieve ontwikkeling: Kinderen leren inschatten, plannen en problemen oplossen.
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Het vergroot zelfvertrouwen, veerkracht en helpt bij het omgaan met angst en frustratie.
- Risicocompetentie: Kinderen leren risico’s herkennen, inschatten en gepaste keuzes maken.
Meerwaarde van risicovol spel:
- Stimuleert zelfstandigheid en zelfvertrouwen.
- Bevordert creativiteit en verbeelding.
- Draagt bij aan een gevoel van vrijheid en plezier in spelen.
- Bereidt kinderen beter voor op onverwachte situaties in het dagelijks leven.
Kortom, risicovol spel is essentieel voor een gezonde, evenwichtige ontwikkeling en helpt kinderen om hun grenzen op een veilige manier te verkennen.
Een uitdagende speelomgeving voor risicovol spelen!
Voor risicovol spel is het belangrijk om zowel binnen als buiten een leuke en spannende speelplek te kunnen creëren. Kijk naar de leeftijd van de kinderen en stem daar op af. Heb je thuis onvoldoende ruimte? Maak een wandeling naar een plek in de omgeving waar het wel mogelijk is voor kinderen om te ontdekken en verkennen.
Wissel de zes categorieën van risicovol spelen af (spelen op hoogte, op snelheid, ruig spel, spelen met riskante gereedschappen, spelen in de buurt van gevaarlijke elementen en uit het zicht spelen). Denk aan bijvoorbeeld aan het maken van een vuurtje om marshmallows te roosteren, een klim- en klauter parcours, met een mes zelf het fruit snijden, timmeren van een hut met een hamer en spijkers, klimmen in een boom, van een heuvel af rollen of spelen bij een vijver of sloot.
Geef kinderen het vertrouwen
Kinderen hebben speelruimte nodig om te ontdekken en uitdagingen aan te gaan.
Jouw rol als gastouder is om goed te kijken naar wat elk kind nodig heeft. Risicovol spelen is maatwerk! Zie je dat een kind twijfelt, maar dat het wel klaar is voor een volgende stap? Geef dan een klein duwtje in de rug. Zo ontdekt het kind dat het meer kan dan het dacht.
Niets doen is vaak genoeg
Ons eigen gevoel maakt dat we in willen grijpen, zeker als er een kans is dat een kind zich bezeert.
Communicatie is voor 70 % non verbaal, dus onze eigen reactie en houding is van belang.
De interventieladder helpt je om de juiste reactie te kiezen, van niets doen tot actief ingrijpen. Vaak is even wachten al voldoende om te zien dat het kind het risicovolle spel zelf weer oppakt.
* Ik mag
* Ik wil
* Ik durf
* Ik doe het
Twee keer nee = JA!!
De gastouder stuurt waar nodig en geeft grenzen aan bij echt gevaarlijke situaties en legt uit waarom. Zo geef je kinderen volop speelruimte om zelf te ontdekken en te ervaren.
* Is het levensgevaarlijk: Nee
* Hebben anderen er last van: Nee
Dan zeggen we: JA, doe maar!
(Steven Pont)
Plan van aanpak en setje pleister mee na intervisie avond
e aanwezige gastouders kregen een ‘plan van aanpak’ en een setje pleister mee na deze intervisie avond, om te kijken hoe ze risicovol spel kunnen vormgeven in hun eigen opvanglocatie. Inspiratie genoeg om mee aan de slag te gaan.
Is er nieuw materiaal nodig bijvoorbeeld? Denk ook eens aan ‘niet speelgoed’, duik eens een bouwmarkt in of een kringloopwinkel. Mooie voorbeelden zijn; oud verpakkingsmateriaal, een autoband, losse planken, een karretje, een open ton, een buis, een vlot bouwen of een hut!
De volgende dag kwamen de pleisters al goed van pas, want er werd ‘hard gerend’!
Opgroeien met vooral veel plezier, kinderen mogen vallen om daarna weer op te staan en doorgaan!