a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us

Verslag Gordontraining gastouders GOB inZicht najaar 2021

Gordon training 2021 gastouders Westerkwartier

Vergroten van communicatieve vaardigheden

De enthousiaste gastouders die de TINK-training hadden gevolgd, startten in het najaar van 2021 de training over de Gordonmethode.

Met behulp van de Gordonmethode, leerden zij in de training vaardigheden aan en kregen inzicht hoe zij op een effectieve manier kunnen communiceren met een kind.

Het vergroten van communicatieve vaardigheden stond centraal, waardoor een kind nog beter begeleidt wordt. Wederzijds respect, rekening houden met elkaars behoeften en voorkomen van een machtsstrijd zijn daarbij belangrijk.

Het resultaat van de training is dat er ruimte is voor de gastouder en voor het kind en dat gezocht wordt naar oplossingen waar alle betrokkenen tevreden mee zijn met begrip voor elkaars opvattingen en gevoelens.

Wat leer je in de Gorden training

In deze training ligt de nadruk op het aanleren van de volgende vaardigheden:
– zó luisteren dat je kind zich begrepen voelt,
– zó praten dat je kind duidelijkheid krijgt en jou ook begrijpt,
– zó conflicten oplossen dat niemand verliest,
– zó afspraken maken dat je kind en jijzelf zich eraan houden.

Gordon training 2021 gastouder gob inZicht

Positieve gevolgen van de training

De positieve gevolgen van de training:
– je vergroot het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van de kinderen,
– je ontwikkelt sensitieve en responsieve communicatie vaardigheden,
– je leert effectief en respectvol grenzen te stellen.

Reacties van de gastouders:

“Wat me erg is bijgebleven, een echte eyeopener, is dat een kind niet begrijpt wat je bedoelt als je zegt: ” je mag NIET…. Het is even nadenken en vertalen wat wel mag. Natuurlijk vertelde ik dat al wel, maar gewoon dat een kind dat NIET niet kan begrijpen. En het praten vanuit de ik vorm doe ik nu veel meer.”

“De Gordontraining heb ik erg interessant gevonden. Een manier van opvoeden, waar ik nooit aan zou hebben gedacht. Heel erg leuk want ongemerkt let ik nu op de manier waarop je een kind benaderd. Het woordje “niet” zo min mogelijk gebruiken en het anders formuleren.
Ik vond het ook fijn om te horen hoe anderen het ervaren en vonden om hier mee aan de slag te gaan.”

“Ik vind het een waardevolle cursus, dat benoemen wat je wilt, zodat je geen ” nee” hoeft te zeggen, dat deed ik al. Maar het benoemen van de emoties die ik zie bij het kind, dat is fantastisch!! Er is vanuit het kind begrip en vertrouwen, dat vind ik zo bijzonder.
Maar ook het ‘overschakelen na verzet’: “en toch” gaan we dit of dat doen, werkt heel goed.”